söndag 22 januari 2012

9 januari 2012 Metaplastisk bröstcancer

Jag tyckte att jag gick och väntade i en evighet igen... Har inte gjort annat än väntat och väntat på läkarbesök sen i september. Den här gången väntade jag på att få en kallelse till Onkologen på Sahlgrenska Universitets sjukhuset/SU i Göteborg. Det var där de skulle bestämma min cytostatikabehandling, som jag sedan skulle få i Uddevalla. Eventuellt skulle jag försöka få den på SU, för det var närmre resväg för mig.

Jag hade vid det här laget börjat googla lite mer på min cancersort, Metaplastisk bröstcancer och fick fram att mindre än 1% av alla som får bröstcancer/BC, får den här. Den är alltså väldigt ovanlig. Den är väldigt aggressiv om den sprider sig och gör den det, så har man ca 50% chans att överleva. Cancercellerna ser ut och beter sig annorlunda mot andra cancersorter och det finns ingen bestämd behandlingsplan mot just den här sorten, för man vet inte så mycket om den. Därför behandlar man den som vanligare BCsorter. Det visade sig även att det inte forskades någonting om Metaplastisk BC, vilkte gjorde mig förbannad.

Jag googlade efter bloggar om MBC och hittade Bena Roberts, en engelska som bor i Tyskland. Hon hade dessutom startat Facebook gruppen MBC, som jag snart blev medlem i. Gruppen består av närmare 190 personer med MBC runt om i världen. De flesta bor i USA, Kanada och England. De stöttar, tipsar, delar med sig av erfarenheter och är helt fantastiska mot varandra. Otroligt värdefullt att kunna "prata" med kvinnor i samma situation. Familj och vänner kan stötta och känna med mig, men kan aldrig veta precis hur det är. Plötsligt kände jag mig inte så ensam om att ha min sjukdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar