söndag 5 februari 2012

Kontroll

Helgen har varit bra. Förkylningen håller på att släppa sakta men säkert och jag känner mig piggare. Det är ju så kallt ute, så jag håller mig inomhus tills hostan är lite bättre. Igår hade vi -20 grader här. Igår orkade jag hålla igång hela dagen nästan. Vi bytte lilla M´s rum och fixade och grejade. Blev förvånad över hur mycket jag orkade. Idag däremot har jag mest legat i soffan och vilat. En riktigt seg dag, men ändå skönt att kunna vila när man behöver. Tog äntligen bort julgardinerna. Det syns knappt att det är julgardiner, inte en tomte så långt ögat kan nå, och vita är de också mestadels. Men JAG vet ju att det är julgardiner och jag har insett att allt blir lite lättare och roligare om det är fint hemma. Så det blev vit romantik i köket med både tyll och spets. Härligt!

Jag har även insett hur mycket cancer jag lever just nu. Jag äter, läser, lever, tänker, sover cancer. Jag glömmer att leva. Får påminna mig själv om att göra roliga saker. Titta på roliga filmer. Lyssna på glad musik. Intressera mig för annat. Samtidigt vill jag veta. Veta hur jag kommer att må. Hur jag ska hantera och förbereda mig inför biverkningar. Veta hur andra upplevt samma saker. Veta varför jag fick den här skiten. Veta hur jag ska bli frisk och hur jag ska ändra mina levnadsvanor för att hålla mig frisk sedan. För naturligtvis ska det bli ett sedan! Jag älskar att samla information. Har alltid gjort. Jag älskade specialarbeten i skolan. Brukade samla på mig massor av information och sammanställde allt sedan snyggt och prydligt... Detta är väl mitt sätt att ha någon form av kontroll över situationen. Sedan att få balans i livet, det är inte min grej. En sak i taget, tack!

Jag läste i MBC gruppen på Facebook förut att det tar 7 år för cancer att bryta ut i kroppen. Hur vetenskapligt grundat detta påstående är, vet jag inte. Det diskuterades olika mediciner som man tagit 7 år före sin MBC diagnos och flera hade då tagit Klomifen eller liknande som hormonbehandling för att bli gravida. Jag har blivit behandlad med Klomifen, men det var för 11 år sedan... För 7 år sedan behandlades jag med antidepressiva läkemedel. Naturligtvis undrar jag om det har bidragit till min cancer. Det lär jag aldrig få veta, men man kan ju spekulera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar