lördag 17 mars 2012

FEC behandling

Tänkte bara visa några bilder från hur det ser ut när jag får min behandling... Inga proffsbilder, men det gick fort i alla fall.


Tvåbäddsrum med TV. Jag har varit där på morgonen varje gång hittills, så det har mest blivit TV4 nyhetsmorgon och Efter 10 med Malou. Det blir inte att man tittar hela tiden, för sköterskan springer fram och tillbaka mycket. Byter droppåsar, pratar och så.


Såhär ser det ut när jag är fastkopplad med min Port-a-cath. En timme innan behandling sätter jag på ett Emlaplåster som bedövar lite, så det bara känns bara som ett litet stick när det är dags.


När jag inte är fastkopplad ser det ut såhär, bortsett från blåbärket och de röda märkena från hemska plåster som suttit där. Blåmärkena satt kvar i flera veckor efter operationen då porten sattes in.


Det är den här manicken som gör jobbet... Där ställer man in diverse grejer, bl a hur fort det ska pumpas in. Nästa gång ska jag få det under längre tid för att slippa det obehagliga trycket över näsa och panna.


I torsdags blev jag förkyld och fick lite feber. När man har 38 grader ska man ringa sjukvårdsupplysningen eller åka in till akuten. Som tur var hade min cytostatikaavdelning telefontid just då, så jag fick prata med min kontaktsyrra som i sin tur rådfrågade en läkare på plats. De kollade vilka värden jag haft mellan mina behandlingar och tyckte att jag kunde vänta med att åka in tills jag fått 39. Det blev aldrig så högt tack vare alvedon. Fredagen var bättre. Då låg L i feber istället. Idag, lördag, vaknade jag med dunderhuvudvärk och efter en stund fick jag feber igen. Skitans! 38,2. Inte jättehögt, men ändå. Vill ju inte bli inlagd. Dessutom ska jag åka till Trollhättan om det blir dax. Helt fel håll. Inte en själ har vägarna förbi där. Men det är det sjukhus jag tillhör för att de i Uddevalla ska kunna läsa min journal. Ja ja...bara till att knapra alvedon och hoppas på det bästa. Febern gick ner igen och har inte kommit tillbaks på hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar