lördag 7 juli 2012

Jodå, jag hänger med än!





Peter LeMarc - Gråta som en karl

Ursäkta att jag varit dålig på att uppdatera här inne. Jag har helt enkelt inte orkat eller haft lust. Har inte vetat vad jag ska skriva heller. Det blir lite enformigt att åka till strålningen dag ut och dag in, 5 dagar i veckan. När jag kommer hem är jag jättetrött och sover oftast en stund. Inte för att jag blir så mycket piggare av det, men jag orkar inget annat. Än så länge ser strålningsområdet fint ut. Jag har haft Mepilex förband på redan från början i förebyggande syfte för att inte få brännskador. Förbanden ska minska den risken med 30%. Från början skulle jag även smörja in mig med Elocon kräm två ggr/vecka. Sedan i måndags smörjer jag in mig varje kväll... Kräm är väl nästan synd att kalla den. Den är mer som en fet salva och luktar ganska starkt.

Nu har jag klarat av 20 strålningar av 33. På nåt sjukt sätt har det gått ganska fort. Lite segt i början tycker jag, men nu känns det som det går fortare. Ska bli skönt när det är klart, då borde det vara dags att bli av med Port-a-cathen. Inte för att jag ser fram emot den biten precis, för jag har hört att det gör skitont efteråt, men det är gott att kunna bocka av sådana här nödvändigheter, en efter en. Jag vill bara få det överstökat och kunna lägga detta bakom mig. Just nu kan jag inte planera någonting. Och jag har heller inte kontroll över någonting nästan. Det är bara sjukhusbesök som är inbokat, sedan får jag se vad jag orkar med. Det beror på dagsformen. Hittar jag på något, som att fika med en vän eller åka på en utflykt, så måste jag vila ett par dagar efteråt. Jag får hela tiden överväga om det är värt det, för jag får betala efteråt. När jag är iväg känns det ganska bra, tröttheten kommer efteråt.

 Jag träffade en kurator förra veckan och hon tyckte att jag skulle hitta på saker och komma ut, men känna efter ordentligt vad jag orkade med. Vi pratade lite om att åka iväg på Rehab när behandlingen är slut. Det finns lite olika ställen man kan ansöka om att få åka till, och olika ställen har olika inriktning på sin behandling. Man kan t ex få åka till Brännö tillsammans med sin partner under fyra dagar. Eller själv till Vidarkliniken i tre veckor. Det är alltså lite olika. Jag ska kolla upp detta lite mer tills nästa vecka, då jag ska träffa kuratorn igen.

Peter LeMarc drabbades av cancer för två år sedan. 26 september släpper han ett nytt album "Svag doft av skymning". Låten "Gråta som en karl" är ett smakprov på detta album. Lyssna på den här ovan och ta in texten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar