fredag 5 oktober 2012

Spridning



Idag fick jag veta att Metaplastisk Bröstcancer oftast sprider sig via blodet istället för via lymfkörtlarna. Så med andra ord kan jag inte känna mig så himla säker bara för att det inte visade någon spriding till axillen under operationen i december. Jag fick också veta att MBC inte svarar lika bra på cytostatikabehandling som vanlig BC. Känns som jag är på ruta ett igen.

Nu behöver jag prata med en onkolog som kan sin sak.
* Be om blodprov, CA125, för att se om det finns cancermarkörer i blodet.
* Jag behöver få veta vilken sorts MBC jag har. Tror inte ens de vet det. Enligt amerikanska läkarsidor finns det ca 5 olika typer av MBC och de beter sig lite olika, med spridning osv.
* Be om röntgen för att kolla eventuell spridning. PET/CT/MR?  Vad är det för skillnad? Oftast får man metastaser i lungor och hjärna. Har det väl stuckit iväg i kroppen har jag 50% chans att överleva.

Jamen trevlig helg då!

2 kommentarer:

  1. Min lilla tjej.... Sådana här funderingar ska du inte behöva ha. Fixa omedelbart en tid med en onkolog, nu bestämmer vi att det här är en downperiod, snart står du med huvudet högt igen. Massa varma kramar till dig!! Moster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack moster! Ja, jag ska ringa onken ögonaböj på måndag! Kram kram <3

      Radera