lördag 6 oktober 2012

Bröstcancer som konst



 
Klicka på bilden så att den blir större!


Den här bilden är tecknad av 17-åriga Evelina Jönsson.  "Jag gjorde denna skiss på en svenska lektion när mamma skulle få sina cellgifter för första gången. Jag var bitter och orolig den dagen jag gjorde bilden, och hade mycket i mina tankar, hur orättvis världen är mot många människor, och hur många det är som måste stå ut med denna odåga till cancer. Ärligt talat visste jag inte att bilden skulle bli något cancer representerande först, men efteråt började jag tänka på mamma. Jag såg röken som en spridning som förgiftar människan, precis som cancer gör, det andra som hårlösheten och ärret och rosa bandet var mer för en ytligare representerad del, för att göra uttrycket starkare på något vis? Även om det kanske inte behövs att visa det så ytligt, men jag kom att då tänka på att, cancer är ytligt och innerligt, och det går inte och ändra på, så då får man se skönheten i det man har."

Evelinas mamma visade den här bilden i vår grupp Cancertjejer, på Facebook häromdagen och jag tyckte så mycket om den, så jag ville visa den här. Visst är hon duktig!? Evelina går Bild och Formgivning på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Om ni är nyfikna på fler av hennes konstverk så kan ni besöka hennes hemsidor här och här!

Jag är övertygad om att du kommer gå långt med ditt skapande Evelina och önskar dig stort lycka till med det! Tack för att du ville dela med dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar