tisdag 8 maj 2012

Familjedag

Jag ber om ursäkt för dålig uppdatering här på bloggen! De senaste 10 dagarna nånting har jag mått ganska bra och då vill jag inte tänka så mycket på cancer utan njuta så gott det går av att känna mig ganska normal. Det har varit fint väder, så jag har varit ute en del i trädgården och fixat. Just då har det ju känts bra, men efteråt har jag varit helt slut. Det är svårt att veta hur mycket man kan göra för att slippa få lida efteråt. Jag kan ju inte bara sitta och vila hela dagarna heller. Inte konstigt att man går upp i vikt när man mest äter, sover och sitter. Sen så ställer kroppen in sig på krisläge när den blir attackerad av cellgifter och förbränner inte så mycket fett, utan "sparar" till reserven så att säga. Det är med andra ord inte konstigt att de flesta går upp i vikt under cellgiftsbehandlingar. Sen blir det förstås inte bättre av att man äter onyttigt.

Jag har dock börjat läsa på lite om olika dieter som Levande föda och Raw food. Mitt problem är ju att jag inte gillar så många olika grönsaker och inte är så förtjust i kall mat. Men man kanske kan lära sig. Cancerceller älskar socker och sura miljöer, så det är bra att ha koll på sitt ph-värde. Under våren har jag ätit ph-kalk vilket har resulterat i att mina eksem, som kom i samband med första barnet för 10 år sen, har försvunnit helt och hållet. Jag har varit hos flera olika läkare genom åren som gett mig olika krämer att smörja med, men inget som hjälpt. Men nu är det som sagt borta. Tänk om läkare kunde tänka sig att hitta orsaken istället för att behandla symtomen jämt. Blir så trött på det! För er som är nyfikna på ph-värdet kan läsa om det här. Och här kan du läsa om mat som inte försurar din kropp. Just nu håller jag på att avgifta mig själv från socker och trappar ner succesivt.

På fredag är det dags för 6:e och sista cytostatikabehandlingen. Jag ser inte fram emot den för jag börjar må illa bara av att tänka på det, så därför försöker jag låta bli. Men det ska bli grymt skönt när det är klart. Spolar gärna fram ett par veckor tills de värsta biverkningarna har lagt sig och jag kan känna mig som människa igen. Nu efter 5:an var jag tröttare än jag varit tidigare och jag hade väldiga problem med magen, som i sin tur gjorde att jag fick fler biverkningar. Nu får ni gärna hålla tummarna för att det ska gå smidigt sista gången, så får vi fira sen med bubbel att den här vidriga perioden i mitt liv är över!

Helt över är det ju inte, för tre veckor senare ska jag börja min strålbehandling, men det ska vara lindrigare än cyton. Jag har fått en kallelse till Sahlgrenska för ett första besök, då de ska fixa en mall/form eller nåt som jag ska ligga i när jag strålas. Ska dit om ett par veckor.





Pga mitt nedsatta immunförsvar har vi inte kunnat träffa våra kompisar under cellgifterna, så nu när det äntligen blev vår så fixade vi en familjedag med kompisgänget i helgen. Vi blev 12 familjer som på väg till skogen en bit från vårt hus, gick en tipspromenad. Väl framme grillade vi, fikade, fångade grodyngel och salamandrar, lekte, kramades och umgicks. Alla verkade tycka det var jättetrevligt och jag hoppas det kan bli en ny tradition. Det är sällan man kan umgås allihop sen de flesta av oss fått barn, så det här var toppen! Så TACK alla ni som var med och förgyllde denna dag! Det var SÅ roligt att träffa er alla!

1 kommentar:

  1. Maria Gustavsson10 maj 2012 kl. 10:20

    Håller tummar och tår för att det går bra imorgon och du slipper detta sen! KRAM <3

    SvaraRadera