fredag 1 juni 2012

Inför strålningen

Hoppsan, jag har visst glömt att berätta att jag var på Sahlgrenskas strålmottagning förra veckan. Då fick jag en form gjuten efter min kropp av en slags plastsäck full med små små frigolitkulor och så sögs luften ur. Oj vad bra jag förklarar... Därefter ritade ett par sköterskor streck på min överkropp, som jag inte förstår nånting av. De satte även dit tejpbitar över tre markeringar, vilket stramar och klias nu. Känns lite onödigt att göra detta två veckor innan strålning, då markeringarna börjar gå bort och tejpen börjar lossna lite. När de var klara ct-röntgades jag och sedan tog de kort på mig - topless. Jag bad dem att inte lägga ut bilden på facebook, och de lovade att låta bli. Men skulle ni se nåt så hojta till! Man kan inte lita på sjukvården nuförtiden...

Nästa vecka är det dags för första strålningen. Den första tiden har jag inbokad, men sen blir det nog lite drop in-aktigt, men man får bestämma ungefär tid innan. Förmiddag eller eftermiddag. Eller vad vet jag. Hjärnan funkar inte längre. Det märker ni va? Flummigare och flummigare inlägg. Ja ja, det är en del av denna cancerresa. Det får man på köpet.

När jag strålats några gånger kommer de att tatuera in några prickar på mig som markerar vart jag ska strålas. De är små och liknar luffartatuering.

Borde nog införskaffa lite krämer att smörja in mig med inför strålningen. Många tycker att Aloe Vera är bra. Andra säger att man absolut inte ska använda det. Även sjukvården rekommenderar olika, så det är svårt att veta vem man ska lyssna på.

Det verkar som man bara får information om behandlingar om man är med i någon förening, typ Johanna eller Amazona. Jag har då inte fått någon info om något föredrag eller så. Likaså sminkkursen jag var på. Den hörde jag om på Facebook. Varför kan man inte få info på sjukhuset? Hmmm...



Ungefär såhär kommer det att se ut när jag strålas.
Jag kommer att få hålla händerna i ett handtag ovanför mitt huvud.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar